2014/10/02

Słoneczna zupka

Nadeszła jesień i czas na ... dynię - hurrrra :-)! Uwielbiam jej smak i na moje szczęście mój niejadek gibonik też pokochał to cudo całym swoim serduszkiem :-). Tak więc najpierw się słoiczkowaliśmy, a teraz mama śmiało przyrządza sama przysmaki z tego smacznego warzywka. 
O tym, że dynia jest pyszna nie muszę przekonywać chyba nikogo, ale czy wiecie, że ma duże wartości odżywcze i właściwości lecznicze? Sama byłam w lekkim szoku, gdy przeczytałam, że dynia ma mało kalorii (10 dag to 28 kcal),jest bogata w B-karoten, ma wiele potasu, wapnia, fosforu i witamin z grupy B, a zwłaszcza witaminy B2, do tego jest pozbawiona sodu. Beta-karoten w ludzkim organizmie przekształca się w witaminę A, która zapobiega krzywicy u dzieci, wzmacnia wzrok, chroni przed rakiem. Dynia bogata jest również w białko, zawiera także pektyny i kwasy organiczne. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy i co najważniejsze, nawet po ugotowaniu nie traci swoich wielu cennych właściwości. Gotowana lub surowa pomaga w chorobach układu pokarmowego, przy zaparciach, chorobach krążenia z towarzyszącymi im obrzękami i dolegliwościach wątroby. Nawet dla tzw. delikatnych żołądków dynia rozgotowana jest lekkostrawna i łatwo przyswajalna. Dynię podaje się także ludziom powracającym do zdrowia po chorobie, bowiem znakomicie wzmacmia siły witalne.
Ze względu na małą zdolność wiązania azotanów z gleby dynia jest bardzo dobrym produktem w żywieniu dzieci,  ludzi chorych na miażdżycę, stwardnienie tętnic, nadciśnienie tętnicze, niewydolność nerek, choroby wątroby, otyłość i zaburzenia przemiany materii. Warzywo to wzmacnias również system immunologiczny.
Specjaliści polecają, aby zjadać dynię bardzo dojrzałą, dobrze wybarwioną - gdyż taka ma najwięcej witamin B, PP i oczywiście beta-karotenu.


 

A teraz przepis na Słoneczną zupkę, którą popełniłam dla swojego niejadka
:-) - wciągnął 2 porcje :-).

Składniki:
  • kawałek słodkiej dyni (ok. 60 g)
  • niepełna łyżka kaszy jaglanej
  • 1 ugotowane żółtko jaja kurzego
  • pół słodkiej marchwi (ok. 30g)
  • 1 łyżka słodkiej kukurydzy ( w 11 miesiącu życia może być z puszki)
  • pół łyżeczki przecieru pomidorowego lub ćwiartka małego pomidora
  • 2 łyżeczki kaszy manny (ok. 11 g)
  • 1 łyżeczka oliwy z oliwek
  • 1-1,5 szklanki wody źródlanej
Umytą i obraną marchew, kukurydzę oraz kaszę jaglaną wrzucamy do wrzątku i trzymamy na ogniu około 10 minut. Dokładamy obraną i pokrojoną dynię, przecier lub pomidor i gotujemy kolejne 10 minut. Na 5 minut przed końcem gotowania wsypujemy kaszę manny. Miksujemy z odrobiną wywaru, jajkiem i oliwą. I voila! Smacznego!

  


Przepis pochodzi z książki pani Marty Jas  -Baran "U malucha na talerzu" (recenzja książki w późniejszym poście). 

A Wy jakie pyszności gotujecie dla swoich skarbów z dyni, hm? Podzielcie się proszę sekretnymi przepisami :-).
Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html
Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Za każdy pozostawiony komentarz serdecznie dziękuję :-)
Odwiedzam każdą osobę komentującą, choć czasem z powodu nadmiaru obowiązków przy Giboniku, może to potrwać :-).
Pozdrawiam!